"Pas moi qu'ai fait les voyages,C'est les voyages qui m'ont fait"
Bernard Lavilliers

Τρίτη, Οκτωβρίου 30, 2007

περί πορνείας

Σήμερα έρχομαι για να σας θέσω κάποια ερωτήματα:

Ποια είναι η γνώμη σας για την πορνεία;

Κατά την γνώμη σας η ύπαρξή της (ή αν θέλετε η "αναγκαιότητά" της ) μειώνει τα δύο φύλα;

Επηρεάζει τον τρόπο λειτουργίας της κοινωνίας μας; Τον τρόπο επικοινωνίας των δύο φύλων;

Η ύπαρξή της είναι κατάλοιπο μιας άλλης εποχής ή αναγκαιότητα;


Διευκρίνηση: Παρότι πορνεία υφίσταται και στα δύο φύλα , το ερώτημά μου εστιάζεται στην γυναικεία πορνεία.

Έχω κάποιες δικές μου σκέψεις τις οποίες θα τις εκθέσω σε εκτενές άρθρο αλλά θα ήθελα να δω και τις δικές σας απόψεις πρώτα.

13 σχόλια:

mickey είπε...

Καλημέρα!

Ωραίο θέμα ανοίγεις - έλεγα να ασχοληθώ κι εγώ κάποια στιγμή.

Δυο σύντομες απαντήσεις:

Κατά τη γνώμη μου η ύπαρξή της δεν μειώνει κανέναν. Η κακή εκμετάλλευσή της όμως (κι από τις δυο πλευρές), μειώνει πολλούς (και κυρίως... πολλές - βλ. human trafficking).

Η ύπαρξη της είναι ΚΑΙ κατάλοιπο άλλων (ακόμα και πανάρχαιων) εποχών ΚΑΙ (ακόμα τουλάχιστον) αναγκαιότητα.

doctor είπε...

Θέμα-χειροβομβίδα, θέμα-μολότωφ!

Εμένα με εκφράζει το παρακάτω άρθρο του Θανάση Τριαρίδη:


Θανάσης Τριαρίδης

Υπερ πορνογραφίας

Στα αυτιά των περισσοτέρων οι λέξεις «πορνογραφία» ή «πορνογράφημα» ακούγονται ως βρισιές. Οι επίσημοι φορείς (η Εκκλησία, η Εκπαίδευση, το Κράτος) όλων των χωρών του κόσμου τις λογαριάζουν για κάτι «μιαρό» και «διαβολικό», συνώνυμο με την «έκλυση των ηθών» και άρρηκτα συνδεδεμένο επερχόμενη «τιμωρία των αμαρτωλών». Τα «Ιερά Βιβλία» των μονοθεϊστικών θρησκειών βρίθουν από λογείς κατάρες και φριχτές απειλές προς κάθε εκδήλωση ελεύθερου ερωτισμού. Τα Σόδομα και τα Γόμορρα της Παλαιάς Διαθήκης αφανίζονται από τον «Θεό», στην χριστιανική Αποκάλυψη μια τρομακτική λιμνη της φωτιάς περιμένει «τους πόρνους και τους μοιχούς» - για να μην μιλήσουμε για το Κοράνι και το Ισλάμ, που θεωρεί αμαρτία ακόμη και την δημόσια θέα του γυναικείου προσώπου. Και όποιος τολμήσει να υπαινιχτεί πως ο θρύλος του Ναζωραίου είναι στον πυρήνα του μια ερωτική, αντιεκκλησιαστική (δηλαδή ανοιχτή, δίχως προαπαιτούμενα) παραβολή, που διαστρεβλώθηκε από τους φασίστες των αιώνων, ευθύς γίνεται ένας ακόμη «μιαρός» -κι ας πασχίζει η ζωγραφική τουλάχιστον εφτά αιώνων για το ενάντιο. Ετούτος ο «μιαρός» στον καιρό του Τζορντάνο Μπρούνο καίγονταν στο κέντρο της Ρώμης. Στον καιρό του Καζαντζάκη έμπαινε στις λίστες των «αντιχρίστων» που τηρούσαν οι Εκκλησίες – «ορθόδοξες» και «καθολικές».



Ας σκεφτούμε τι θεωρήθηκε πορνογραφία μέσα στους αιώνες: σχεδόν ολόκληρη η αρχαία ελληνική τέχνη, ένα μεγάλο κομμάτι της αναγεννησιακής ζωγραφικής (ας πούμε η Αναδυομένη Αφροδίτη του Μποτιτσέλι, η Γαλάτεια του Ραφαήλ Σάντσιο ή ακόμη και ο Ευαγγελιστής Ματθαίος του Καραβάτζιο), μα και ορισμένα από τα σπουδαιότερα λογοτεχνήματα των αιώνων (ο Αριστοφάνης, ο Οβίδιος, ο Πετρώνιος, ο Βοκάκιος, ο Ζολά, ο Τζόις – και, για να φτάσω στις μέρες μας, ο Εμπειρίκος). Και οι εξουσίες (θρησκευτικές και κοσμικές) πάντοτε φρόντιζαν για την απαραίτητη καταστολή οποιασδήποτε εκδήλωσης ερωτικής ελευθερίας, ακριβώς γιατί γνώριζαν πως τούτη η ελευθερία βρίσκεται στον αντίποδα της ισχύος τους.



Στον καιρό της εικόνας η λεγόμενη «πορνογραφία» πήρε μια πιο συγκεκριμένη μορφή: η αναπαράσταση της σεξουλικής πράξης έφερε στο προσκήνιο μια τεράστια βιομηχανία με εξίσου τεράστιο κοινό. Στους προαιώνιους επικριτές της «πορνογραφίας», προστέθηκαν και όσοι λέγουν πως η κινηματογραφημένη σεξουαλική πράξη είναι μια εμπορική δικαιοπραξία με σκοπό το κέρδος και όχι την ηδονή ή και όσοι υποστηρίζουν πως η ευρεία χρήση της πιθανότατα να εθίσει τους ανθρώπους σε ψηφιακές ερωτικές εμπειρίες. Φυσικά τούτες οι απόψεις διαφορίζονται από τις κατάρες των λογής «ταλιμπάν»: ωστόσο πιστεύω πως είναι πολύ επικίνδυνο να βάζουμε διαχωριστικές γραμμές στα κίνητρα των ανθρωπίνων πράξεων που γινονται με ελεύθερη βούληση (δηλαδή με δυνατότητα επιλογής). Επίσης πιστεύω πως η εξοικίωση με την σεξουαλική πράξη μας φέρνει κοντύτερα στην πραγματοποίησή της. Και πως είναι καλύτερο να βλέπουν οι άνθρωποι πορνοταινίες και να ερεθίζονται, παρά φοβούνται «λίμνες της φωτιάς» που καίνε του «αμαρτωλούς» στην φριχτή «Κόλαση».



Να το πω καθαρά: είμαι υπερ της πορνογραφίας – εφόσον φυσικά τηρείται το αυτονόητο δικαίωμα της ελεύθερης συναίνεσης των όσων συμμετέχουν σε αυτή. Και θεωρώ ελπιδοφόρο πως στην νεοθρησκόληπτη Αμερική του Μπους, τριάντα συγγραφείς και καλλιτέχνες (ανάμεσά τους ο Σαλμάν Ρουσντί, ο Γκορ Βιντάλ, ο Λου Ριντ και πολλοί άλλοι) συμμετέχουν με κείμενα τους σε μια έκδοση-μανιφέστο υπερ της πορνογραφίας. «Ο βαθμός ελευθερίας και πολιτισμού μιας κοινωνίας κρίνεται από τη θέλησή της να αποδεχτεί την πορνογραφία» γράφει ο Ρουσντί. Νομίζω πως έχει δίκαιο. Όσο περισσότερο λατρεύεται το σώμα, οι εκστάσεις του και οι εκκρίσεις του, τόσο λιγότερο ισχυροί είναι όσοι, παντοκράτορες και ποιμενάρχες, λογαριάζουν τους ανθρώπους για ιδιοκτησία τους και σπέρνουν τον φόβο. Αλλιώς: όσο περισσότερο ερεθίζονται οι άνθρωποι από ανθρώπους, τόσο πιο ελεύθεροι είναι από τους «Μπαμπούλες», από τα σκιάχτρα, από τα «Θηρία που έρχονται στην ακροθαλασσιά». Και αυτό δεν είναι λίγο – είναι πάρα πολύ.

(Δημοσιεύτηκε στη Μακεδονία της Κυριακής, στις 03-10-2004.)

doctor είπε...

... καθώς και η "κρυφή ζωή των αστών" του Νίκου Δήμου:

http://www.ndimou.gr/articledisplay.asp?cat_parent=2&time_id=78&cat_id=2

cortlinux είπε...

επαναδιατύπωση των βραδινών μου σχολίων τα οποία απέσυρα γιατί υπήρξε λάθος διατύπωση και έβγαζαν λάθος νόημα.


καταρχήν δεν θα διαφωνήσω μαζί σας επί της ουσίας. βασικά δεν βλέπω κάπου να διαφωνώ,

όμως θα θέσω ένα ακόμη ερώτημα.

η πορνεία μπορεί να συνδεθεί με τον έρωτα;

δεν το θέτω ηθικά το ερώτημα.


ειδικά με τους/τις επαγγελματίες του χώρους που το κάνουν με δική τους απόφαση δεν έχω κανένα πρόβλημα.

αυτό που με προβληματίζει είναι η αυξημένη ανάγκη που παρουσιάζεται για αγοραίο έρωτα. δεν δείχνει μια προβληματική της κοινωνίας μας;

εσείς πώς το βλέπετε;

Danae Sierra είπε...

Ποια είναι τα αίτια του καταναλωτισμού,
Ποιες οι συνέπειές του
και ποιους τρόπους αντιμετώπισης προτείνετε ως τελειόφοιτοι;
(ενδιαφερότατον θεματίδιον, αλλά θα ήθελα πιο φιλική διατύπωση :Ρ)

cyrus είπε...

Καλημέρα και καλό μήνα.

Το σεξουαλικό ένστικτο είναι το πιο ισχυρό, μαζί με αυτό της αυτοσυντήρησης, και ο άνθρωπος θα κάνει το παν για να το ικανοποιήσει. Υπ' αυτή την έννοια, η πορνεία (εφόσον γίνεται εκούσια, από επιλογή) είναι λειτούργημα.

Ο έρωτας δεν βλέπω να έχει καμία σχέση -- πρόκειται ουσιαστικά για εμπορική συναλλαγή. Πάντα μπορεί να ερωτευτείς ένα ωραίο σώμα που έχεις νοικιάσει για λίγη ώρα, αλλά αυτό δεν έχει να κάνει με την ίδια την πορνεία.

Δεν ξέρω αν όντως υπάρχει μεγαλύτερη ανάγκη σήμερα σε σχέση με το παρελθόν. Νομίζω πως πάντοτε υπήρχε ανάγκη, και πάντοτε θα υπάρχει.

mickey είπε...

Συμφωνώ με τον προλαλήσαντα Κύρον.

mickey είπε...

Επίσης τελευταία τείνει να καθιερωθεί ο όρος Sex Worker, ώστε να μετριαστούν τα αρνητικά connotations της λέξης "πόρνη" και τη συνακόλουθη περιφρόνησή της στα πλαίσια κυρίως της (υποκριτικής) θρησκευτικής ηθικής.

Παρότι είμαι γενικώς κατά της "πολιτικής ορθότητας", συμφωνώ απόλυτα με τη νέα ορολογία.

cortlinux είπε...

giogionda

το πιασα το υπονοούμενο. αλλά ήταν πολύ αργά να αλλάξω πια τον τρόπο που τοποθετήθηκαν τα ερωτήματα.

cyrusgeo

θα συμφωνήσω κι εγώ μαζί σου.

αν και μου κάνει εντύπωση να χρειάζεται ένας τέτοιος θεσμός (δεν ξέρω αν είναι ο σωστός όρος) στην εποχή μας ενώ έχουμε σεξουαλική απελευθέρωση. μήπως αποτελεί κι ένα αποκούμπι της υποκρισίας της κοινωνίας μας γύρω από το σεξ;

mickey

ναι μιχάλη. θα συμφωνήσω με την ορολογία αυτή. παραθέτω και μία παραπομπή που βρήκα.
sex workers project

στην ελλάδα δυστυχώς δεν είναι εντελώς ξεκάθαρη η εικόνα γύρω από την πορνεία (αν και θα προτιμούσα την ορολογία που μόλις πρότεινε ο μιχάλης) μια και από ότι γνωρίζω είναι ημιπαράνομη ως δραστηριότητα.

cyrus είπε...

Φοβάμαι πως η σεξουαλική απελευθέρωση γεννήθηκε και πέθανε τη δεκαετία του 1960, και ακόμη και τότε ίσχυσε για ένα πολύ μικρό ποσοστό ανθρώπων. Σήμερα στις δυτικές κοινωνίες το σεξ βρίσκεται παντού γύρω μας, υπό μορφή αισθησιακής διαφήμισης και πορνογραφικού υλικού, αλλά οι σεξουαλικές σχέσεις παραμένουν δύσκολες. Εύκολες είναι μόνο για άτομα που βλέπουν το σεξ σαν απλή σωματική άσκηση -- κι αυτά τα άτομα στην πορεία το μετανιώνουν...

Έμπλεξα πολλά μαζί, γι' αυτό κάνω reboot:

Όσο κυριαρχούν ο θρησκευτικός πουριτανισμός και η κοινωνικά συμπλεγματική συμπεριφορά που γεννιέται μέσα στην οικογένεια, η υποκρισία θα συνεχίζεται.

mickey είπε...

Συμφωνώ εκ νέου με τον προλαλήσαντα. Ειδικά η τελευταία παράγραφος του σχολίου του νομίζω πως είναι το "κλειδί" της όλης υπόθεσης.

Φανή είπε...

λοιπον, απο την ημερα που το δαβασα ηθελα να απαντησω και επιτελους ηρθε η ωρα!! βασικα θα το προσεγγισω καπως αλλιως το θεμα..

αναρωτιομαστε αν ειναι ηθικη η σαρκικη πορνεια,αλλα τι λεμε για την πνευματικη την οποια την ασκουν ολοι αυτοι που κατηγορουν την σαρκικη?
για μενα αυτοι ειναι πολυ πιο ανηθικοι απο τους αλλους γιατι δεν κανουν τπτ αλλο απο το να κατακρινουν με βαση μια πρεπουσα ηθικη που πρεπει να υπερασπιζονται οχι γιατι το θελουν, αλλα γιατι 'πρεπει'.

dummy είπε...

γεια σας παιδια
ωραιο θεμα, αλλα θα το επιανα καπως αλλιως.
θα το επιανα απο την εμφυλη διασταση του.
καλως ή κακως η κοινωνια μας μας μαθαινει πως υπαρχουν αντρες και γυναικες οι οποιες/οι εχουν συγκεκριμενα χαρακτηριστικα,συγκεκριμενες συμπεριφορες και ρολους.
η πορνεια, κυριως η γυναικεια (δεν θα αναφερθω στην καταναγκαστικη πορνεια trafficking ή στη εμπορια παιδιων για αυτο το λογο), ειναι γνωστη απο αρχαιοτατων χρονων.
δεν συμφωνω οτι ειναι λειτουργημα ή κοινωνικη αναγκαιοτητα εκτος και αν δεχομαστε οτι η κοινωνια γενναει και τις αναγκες της οποτε σε αυτο το πλασιο ειναι αναγκαια.
αναγκαια,κυριως σε προηγουμενες εποχες, για να γλιτωνουν οι "τιμιες" γυναικες απο την ντροπη της σαρκικης επαφης πριν το γαμο.
στο πλαισιο της αναπαραστασης του γυναικειου φυλου, απο την μια ως παρθενα-μητερα-παναγια
και απο την αλλη ως αμαρτωλη-ευα καποιες πρεπει να επιτελεσουν το ρολο της παρθενας και καποιες της πορνης.
θεωρω οτι η πορνεια περα απο τα γεγονοτα εχει και συμβολικο περιεχομενο στη συλλογικη συνειδηση.
υπαρχει οπως υπαρχει,παρανομη, καταναγκαστικη, ως ελευθερη επιλογη αλλα μη αναγνωρισμενη ως επαγγελμα, ταυτισμενη με ρομαντικα ονειρα αποκτησης ανδρισμου, επειδη ειναι μερος του ευρυτερου πλαισιου μεσα στο οποιο κατασκευαζονται οι ταυτοτητες, εμφυλες και εξουσιαστικες.

γιατι το θεμα δεν ειναι μονο η ιδια η πορνεια και η πορνογραφια (δεν ειναι το ιδιο βεβαια) αλλα και το πως την αντιλαμβανομαστε και ποια η νοηματοδοτηση της.